Telefon  + 48 720 858 035

Mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jak krok po kroku powstają drogi asfaltowe?

Poprawne wykonanie drogi asfaltowej wpływa na jej żywotność oraz estetykę. Błędy popełniane przy budowie nawierzchni prowadzą do tego, że droga szybko się zużywa. Co więcej, jest bardziej podatna na pęknięcia i nierówności, które stwarzają poważne zagrożenie dla kierowców. Jak wygląda prawidłowy proces budowy dróg? Budowa dróg asfaltowych składa się z kilku etapów. Rozpoczyna się od przygotowania podłoża, a kończy wylewaniem asfaltu. O tym, jak dokładnie wygląda, piszemy poniżej.

Z jakich warstw składają się drogi?

Nawierzchnie drogowe składają się z kilku warstw, a dokładnie z:

  • podłoża – gruntu rodzimego lub nasypowego,
  • podbudowy pomocniczej – która zapewnia stabilność gruntu,
  • podbudowy zasadniczej – która pełni funkcję fundamentu drogi i służy do wzmocnienia nawierzchni,
  • warstwy wiążącej – która odpowiada za przenoszenie naprężeń i obciążeń do głębszych warstw konstrukcji,
  • warstwy ścieralnej – czyli warstwy wierzchniej, która ma bezpośredni kontakt z oponami pojazdów.

Budowa dróg asfaltowych krok po kroku

Wylewanie asfaltu w każdym przypadku poprzedzają roboty przygotowawcze, które uznaje się za pierwszy etap budowy drogi. Właściwe przygotowanie podłoża odpowiada za późniejszą stabilność nawierzchni asfaltowej oraz jej odporność na powstawanie nierówności i pęknięć wskutek naturalnych ruchów ziemi. Oto jak wyglądają prace krok po kroku.

  • Budowę dróg rozpoczyna zdjęcie warstwy humusu lub usunięcie starej nawierzchni asfaltowej.
  • Po usunięciu humusu lub starego asfaltu zagęszcza się grunt oraz wyrównuje go, nadając odpowiedni kształt.
  • Po przygotowaniu korpusu kolejnym krokiem jest stabilizacja gruntu za pomocą cementu. Dalej przez ok. 7 dni taką warstwę stabilizacyjną pielęgnuje się przy użyciu wody. W tym czasie gruntu nie należy też obciążać.
  • Po odpowiednim przygotowaniu podłoża wykonuje się warstwę ścieralną. Najczęściej wykorzystuje się do tego masy bitumiczne, w których składzie znajduje się mieszanka asfaltowa. Grubość asfaltu określa się w zależności od przeznaczenia drogi.
  • Po ułożeniu nawierzchni asfaltowej całość zagęszcza się za pomocą walców.